Friday, February 11, 2011

Valentine's Day Bukan Untuk Kami..

    .:: Valentine's Day dan Hari Kekasih ::.






Ucapan " Selamat hari kekasih sayang" bukanlah satu kata-kata yang khusus untuk tarikh 14 Feb.


February 14 : "Valentine's Day atau di kenali juga sebagai Saint Valentine's Day"
Ia merupakan hari ulang tahun memperingati kekasih yang mana, menurut sejarah pada tarikh tersebut, seorang lelaki kristian bernamaValentine telah mengorbankan dirinya untuk menunjukkan kasih setianya kepada agama Kristian dan tarikh hari pengorbanannya itu di asaskan oleh Paderi Glasius I (Pope Glasius I) sebagai hari memperingati kekasih. 


Bermula pada tarikh itulah juga 14 February menjadi sambutan seluruh dunia.. Namun, sebelum ini, ia lebih dilakukan secara spiritual dan lebih kepada keagamaan (Kristian).. Tetapi, hari ini, kisah sebenar disebalik 14 Feb ini di selindungkan dan nama baru telah membuatkan ia disambut dengan caranya tersendiri.. 
Hari tersebut telah dinobatkan sebagai "Hari ulangtahun pemperingati kekasih" ia lebih mendapat sambutan dan yang menyambutnya itu adalah dari golongan muda mudi hampir di seluruh dunia.. (Astaghafirullah.. termasuklah juga aku di saat aku jahil suatu masa dahulu..)


**jika di perhatikan, Hari ulangtahun memperingati kekasih ini, sebenarnya lebih mengundang ke arah yang lebih negatif.. Pada malam hari tersebut, ramai muda mudi yang 'tertangkap' ketika sedang asyik dengan 'kebahagiaan' dunia yang mereka kejar.. Di Malaysia sendiri pun, tidak kurang dengan sambutannya di Kelab-kelab malam dan Pusat-pusat hiburan terutamanya di sekitar Pusat Bandar. Mengapakah hal ini boleh terjadi? 


Hakikatnya, kerana tiada kesedaran dalam diri insan2 tersebut.. Yang mereka nampak hanyalah "Enjoy.." dan lebih kepada "keseronokan" hari ini.. Tidak terfikir pula apabila mereka menjadi ibu ayah, dan terpaksa hadapi anak2 yang bersikap seperti mereka.. (di saat itu, barulah sedar betapa jahil dan zalimnya diri mereka suatu masa dahulu..)


Sebenarnya, media massa merupakan medium untuk kita sampaikan unsur-unsur positif kepada masyarakat.. Bukan iklan berunsur nasihat semata-mata, tetapi, cuba kita pandang dan lihat secara dalaman. Insan lebih cepat tersentuh dengan gunakan teknik "First touch" yang mana, biar individu tersebut merasakan sendiri perasaan itu dan nilai dengan ideanya tersendiri.. Tidak dinasihati, tidak juga disuruh.. Remaja hari ini, lebih berskap "membangkang" dan kerana itulah kita tidak perlu lagi mengajar.. tetapi biar mereka yang mengeluarkan pandangan mereka. Kerana itulah remaja perlu dibentuk sejak dari usia mudanya lagi.. Bukan setelah mencecah usia 7tahun baru mula nak di ajar dekati agama. 


Valentine's Day...
Disambut oleh semua golongan Kristian di seluruh dunia pada 14 Feb setiap tahun..
Tarikh ini juga banyak mengundang pelbagai kerosakkan akhlak dan budaya remaja hari ini.
Kerana hari tersebut jugalah ramai Bayi-bayi yang tidak bersalah dilahirkan 'luar nikah'. Salah siapa? 


Pertimbangkanlah.. Buat semua wanita di seluruh dunia..
Milikilah mahkotamu dengan sebaik-baiknya.. Janganlah dibiarkan 'kesucian' dirimu 'diratah' oleh kekasih yang belum pasti menjadi milikmu.. Cintailah dirimu terlebih dahulu sebelum kamu mencintai yang lain.. Kerana dengan mencintai dirimu, kamu akan tahu siapa yang layak untuk memiliki hatimu dan cintamu..


Buat kekasihku,


Baby, 
Mencintaimu adalah satu anugerah..
Merinduimu adalah satu kebahagiaan..
Memilikimu adalah hadiah yang paling berharga..


Pertemuan yang seketika itu adalah saat yang paling berharga buat dd.. walau hanya pandangan rindu yang termampu dd utuskan dhati b, ketahuilah sayang, dd telah menikmati saat bahagia bersamamu.. dan dd bahagia menjadi kekasihmu.. Insyaallah hingga ke pintu syurgaNya.. 


"Salam Sayang, Salam penuh kerinduan"




Coretan seorang lelaki,
    AZAM ZAINAL ARIF

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...